Czy wiesz że

  • Wchlanianie lekowWchlanianie lekow
    Przemiany metaboliczne środków miejscowo znieczulających, jak również ich zdolność wiązania się z białkami krwi lub tkanek, ma duże znaczenie zarówno z leczniczego, jak i toksykologicznego punktu widzenia. Niektóre z tych …
  • Dbanie o swoje zdrowieDbanie o swoje zdrowie
    Wiele firm stara się dzisiaj zarobić na wielkim powrocie kwestii zdrowotnych do mediów i opinii publicznej. Niemal wszyscy bez wyjątku mówią dzisiaj i dyskutują sporo o tym, jak medycyna zmienia …

Strony

Czy na pewno razowy?

Idąc do sklepu czy piekarni często zastanawiamy się, co wybrać: razowy chleb czy pszenną bułeczkę. Dietetycy dają jednoznaczną odpowiedź – chleb pełnoziarnisty. Taki też wiele osób wybiera. Warto jednak pamiętać o jednej bardzo ważnej rzeczy, nie wszystkie chleby, które wyglądają na razowe, takie w rzeczywistości są. Wiele piekarni chcąc przyspieszyć proces wypiekania chleba sięga po karmel. Żeby zrobić prawdziwy chleb razowy, potrzeba przez kilka dni przygotowywać zakwas. Dopiero z niego można upiec prawdziwy pełnoziarnisty chleb o pięknym brązowym kolorze. Chcąc uzyskać ten sam efekt piekarze dodają do zwykłej mąki pszennej karmelu, który podczas pieczenia nadaj chlebowi podobny kolor. Wystarczy uzupełnić ciasto o odrobinę ziaren słonecznika lub dyni i otrzymujemy całkiem dobrą imitację. Przy tym karmel ma bardzo wysoki indeks glikemiczny, przez co szybko poczujemy się głodni. Nie powinniśmy się więc nabierać na podobne sztuczki. Łatwo jest przecież sprawdzić, czy chleb rzeczywiście został upieczony na zakwasie. Będzie on wilgotny w środku i przez dłuższy czas zachowa swoją świeżość. Jedząc taki chleb dostarczamy do organizmu potrzebny błonnik, który przyspiesza procesy przemiany materii w organizmie. Dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu nie odczujemy tak szybko głodu po posiłku.

Comments are closed.